Extra Autó tippek

  1. Klíma karbantartás fontossága:

    Sokan nem tudják, hogy az autóban a klíma berendezés is tartalmaz olajat, ugyanúgy mint a motor. Ez a használattal és az idő múlásával szintén veszít a viszkozitásából, megkönnyítve az alkatrészek tönkremenetelét aminek javítása akár több száz ezer forint is lehet.

    Ezért mi azt javasoljuk, hogy évente érdemes elvinni az autót egy karbantartásra ami abból áll, hogy kicseréljük a benne lévő olaj egy részét illetve megfelelő mennyiségű gázzal töltjük fel. Nem csak nyáron nagy melegbe, hanem télen is célszerű havonta 2-3 alkalommal bekapcsolni a klímát, hogy minél tovább működhessen megfelelően.Ha azt tapasztalja, hogy klímája veszít teljesítményéből, nem hűt olyan mértékben mint ahogy kellene vagy nem működik valószínűleg a gáz eltűnt a rendszerből.Ennek oka lehet anyagfáradás, rossz csőelvezetésből adódó kidörzsölődés,, anyaghiba, nem megfelelő szerelés valamint sérülésből származó törés, repedés. Ezt nyomáspróbával tudjuk ellenőrizni.a csöveket át kell mosni rendszer átmosó folyadékkal. Ha csak klíma kompresszort cserélünk akkor a fémsorják benne maradnak a rendszerben ami az új kompresszor tönre tételét okozza.

    Ha olyan kicsi a lyuk, hogy esetleg a nyomáspróbán nem derül fény a pontos helyére, akkor uv festékkel megfestjük a klíma olajat. Majd 1 hetes intenzív használat után, amikor visszajön az autó ellenőrzésre, uv lámpával megvizsgáljuk, ami megmutatja számunkra hogy honnan indul a szivárgás. Vannak olyan esetek amikor a klíma kompresszor nem működik, ilyenkor sajnos az egész klíma rendszert fel kell újítani, mert a klíma kompresszor meghibásodása során fém sorjákat juttat a klímarendszerbe ezért szükséges cserélni a klímahűtőt, szárító szűrőt, táguló szelepet és klíma kompresszort. Ezek az alkatrészeket nem lehet kimosni. A csöveket pedig rendszer átmosó folyadékkal kell átmosni hogy teljesen tiszta legyen a csőrendszer, hogy az új klímát minél tovább élvezhesse a tulajdonos.

  2. Fékrendszer működése, részei és azok cseréjének a fontossága:

    Fékrendszer fontossága működése:
    Ahhoz, hogy gépjárművünket időben probléma mentesen megtudjuk állítani jól működő fékrendszerre van szükségünk. A fékrendszer a gépjármű legfontosabb biztonsági berendezése. Ezért mindig fontos a fékrendszert ellenőriztetnünk.
    Fékezés során a gépjármű mozgási energiája hőenergiává alakul, ami a féktárcsák és fékdobok felületéről közvetlen hőátadásnak köszönhetően a szabadba kerül.
    Veszélyes lehet azonban a súrlódásos fékek használata hosszútávon( lejtőn való folytonos fékezéssel járó közlekedés). A fék felforrósodik ezáltal a súrlódási tényezője csökken, ennek következtében a forró fék nem képes a gépjármű sebességét megfelelően befolyásolni azaz megfelelő ütemben csökkenteni.
    A fékutat befolyásolja továbbá a gumiabroncs minősége és az útviszonyok.
    Továbbá a fékellenőrzés és annak cseréjének gyakoriságát nagyban befolyásolja a tulajdonos vezetési stílusa. A sportosabban vezető személynek tisztában kell lennie azzal, hogy a lendületesebb vezetés által a fékek is nagyobb terhelésnek vannak kitéve.

    A fék feladata a gépjármű lassítása, megállítása és rögzítése álló helyzetben. A biztonságos közlekedés alapfeltétele a fékek minőségi karbantartása és szaktudással való szerelése, szaktudás nélkül otthon senkinek nem ajánlott a fékcsere mivel ezzel veszélyezteti önmaga és mások testi épségét is !

    A gépjárművek többsége tárcsafékkel vannak ellátva, bár előfordul, hogy néhány gépjárművet a hátsó tengelyen dobfékkel látnak el. Ez leginkább a körülbelül 5-10 évnél idősebb autókra igaz, de a mai konstrukcióknál is előfordulhat.

    Fék részei:

    -Féktárcsa:
    Fékezéskor az első féktárcsák kapnak különösen nagy igénybevételt, ezért itt belső szellőzésű féktárcsákat érdemes alkalmazni. Ami azt jelenti, hogy sugárirányú légcsatornák vannak, melynek kialakítása következtében forgás közben ventilátorhatás lép fel, ezért segíti önmaga hűtését. Vannak olyan féktárcsák is melyeknek a fékfelületen is vannak további furatok vagy marások, így fékezés közben a hőmérséklet alacsony marad, illetve segíti utána lehűteni magát a tárcsát. Fékezéskor a súrlódás miatt fékpor keletkezik, melynek elvezetésében nagy segítséget jelentenek ezek a bemélyedések/lyukak, ezért a fékhatás nagyobb lesz.A tárcsák öntöttvasból, temperöntvényből vagy acélöntvényből készülnek.

    -Fékbetét:
    Általában valamilyen szerves anyagból készülnek. Ezt a lágyabb anyagból készült belső súrlódó részt valamilyen acél betéthordozóra ragasztják rá. A szerves anyagú betét gyártásakor ásványi, fémes, kerámia, porszerű vagy szálas súrlódóanyagokat kötnek meg töltőanyagokkal például műgyantával. Maga a súrlódó anyag amit megkötnek készülhet szénből és aramidszálakból , fémszövetből, illetve üvegszálakból. A betéteknek fékezéskor nagy erőt kell kifejteniük, és miután lágyabb anyagból készülnek, mint a féktárcsák, ezért gyorsabban is kopnak, amiből az következik, hogy csereperiódusuk jóval rövidebb.Amikor már eléri a betét a gyártó által meghatározott minimum értéket, akkor az optimális fékhatás drasztikusan csökkenni fog. Elkopott fékbetét használatánál, a féktárcsa is megsérülhet és egy hirtelen fékezés esetén a gépkocsi irányíthatatlanná válhat. Sérült, megégett illetve nem egyenletesen kopott féktárcsához új fékbetétet NEM szabad feltenni, mert a fékbetét is hullámosan fog kopni és ezáltal is csökken a fékhatás, mely életveszélyes lehet, ilyenkor tárcsával együtt kell cserélni!

    -Fékdob és fékpofa:
    Mint már említettem dobféket leginkább a hátsó tengelyen használnak( a legtöbb autónál ma már ezt is kisebb átmérőjű tömör féktárcsákra cserélték.) Fékezés során a munkahengernek köszönhetően a fékpofa hozzányomódik a dobféket, ezzel létrehozva a súrlódást, mely az autó lassulásáért, megállásáért felelős. A dobféknek kisebb a hatásfoka ezért is rakják inkább csak hátsó tengelyre.

    -Fékolaj:
    A közhiedelemmel ellentétben ez nem olaj, hanem egy speciális folyadék, amely hatalmas hőnek és nyomásnak képes ellenállni. Minden fékfolyadéknak van egy DOT száma ami azt jelzi, hogy az adott típusnak mennyi a forráspontja, például a DOT 4-nek 280 fok. Egyetlen negatívuma, hogy használat során fokozatosan felveszi a levegő páratartalmát, ezáltal a víztartalma megnő és nagyobb fékezéskor romlik a hatékonysága. Amikor a szerelő azt mondja, hogy a fék az autóján fellevegősödött ennek a folyamatnak a következményére érti. Ugyanis gyakori és erős igénybevételkor a fékfolyadékban levegőbuborékok képződnek amik megakadályozzák a fékező erő átvételét és működőképességét. Télen erre különösen ügyelnünk kell ugyanis a benne lévő víztartalom megfagyhat, és ennek következtében dugulás következik be. Ezért cseréjét használattól függően minden de maximum minden második fékcserénél (független attól,hogy csak betétről vagy komplett tárcsa+betét cseréről van e szó) ajánljuk.

    -Blokkolás gátló rendszer azaz ABS( Anti Block System)
    Fő célja, hogy vészfékezés esetén segít bennünket, hogy az autó irányítható maradjon vészfékezés esetén, ha az esetleges féktávolságon belül észlelt akadályt fékezéssel, és/vagy kikerüléssel el tudjuk kerülni, illetve csúszós úton segít meggátolni az autó megpördülését fékezés közben.Az abs lényege, hogy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc tört része alatt kiiktatja a fékezést.

    Fékcserére utaló jelek, amikor mindenképp érdemes felkeresnie egy autó szerelő műhelyt!
    - A fékbedál üt-pulzál
    -Fémes súrlódást hall
    -Fékezéskor csikorgó, vonyító hang
    -Kormány szitál
    - Erős gumnikopást tapasztal
    -A fékpedál útja megnő
    -Fékezéskor az autó félrehúz

    Többnyire viszont egy úgynevezett akusztikus fékkopás jelző figyelmeztet minket (a fékbetét szélén van rögzítve egy sima vas lemez, mely ha hozzá ér a tárcsához erős fémes hangot ad) vagy ma már a legtöbb autóban ez is elektronikus kopásjelzővel van ellátva, mely ha hozzá ér a féktárcsához, a műszerfalon egy jelző lámpa figyelmeztet minket.

    Reméljük segítségére voltunk, ha további kérdése merülne fel állunk rendelkezésére.
    Balesetmentes közlekedést kíván az Extra Autó Kft. csapata.

  3. Ritka olajcsere, drága motorcsere

    Sokszor halljuk, hogy mennyire fontos az olajcsere, de azt igazán sose mondják el, hogy miért.Az idő múlásával, ahogy használjuk az autót a motorolaj veszít a viszkozitásából, ami csökkenti a motor mozgó-kopó alkatrészeinek megfelelő kenését.

    Ez előbb-utóbb drága motor felújjításhoz vagy motorcseréhez vezet.
    Az olajcsere intervallumot általában a gyártó határozza meg, de átlagosan 10.000 km-ként, ajánlott.Ha az autó már pár százezret futott, akkor jobban szennyezi az olajat, több káros anyag rakódik le az olajkörben. Először szűkíti az olajjáratokat, ezáltal az olaj térfogatáramlása jelentősen csökken. Ez azt eredményezi, hogy fokozatosan egyes helyeken túlmelegedések lesznek, amely gyorsítja a koksz képződést, mely tovább nehezíti az olaj áramlását a rendszerben. Ez ahhoz vezet, hogy összeomlik a rendszer és megáll a motort.
    Olajcsere alkalmával cserélnünk kell az olajszűrőt is, ezért sem elég ha csak rátöltögetünk az olajra. Ha ezt kell tennünk, akkor ott valami probléma van a motorral. A rövid utak, a gyakori megállások amikor a motorolaj nem tudja elérni a megfelelő üzemi hőmérsékletet és a szélsőséges időjárások mind olyan tényezők amik gyorsabban "eszik" az olajat. Ha az olajszint nem éri el a minimum szintet, vagy a műszerfalon kigyullad a visszajelző lámpa, fokozott óvatossággal használja az autót, és feltétlenül minél előbb menyjen be egy szervizbe, mielőtt az olaj hiánya nagyobb és maradandó problémát okozna.
    Szűrő cserénél is nagyot hibázhatunk, mert az olajszűrő külső mérete, formája csak egy jellemzője a terméknek, a legfontosabb tulajdonsága a szűrőpapír műszaki adatai, szűrésküszöbe és nyomásvesztése.Az olcsón megvásárolt szűrő lehet, hogy méreteit tekintve berakható, de a szűrés minősége kérdéses.
    Továbbá javasolt cserélnünk levegő, pollen, illetve diesel autóknál gyakrabban, benzinesnél ritkábban ajánlott üzemanyagszűrőt is.

    Olajszűrő szerepe:
    Az olaj egy zárt körben kering, minden egyes körben áthalad az olajszűrőn mielőtt visszajutna a teknőbe. Ha olajcserénél nem cserélünk olajszűrőt, onnantól gyorsabban eldugul ami akadályozza a keringést. Az olaj ilyenkor megkerülő szelepen keresztül szűretlenül áramlik a motorba. Ez komoly károkat okozhat a motorban és akár alkatrészek megszorulását is előidézheti.

    Levegő szűrő szerepe:
    Ezen a szűrőn keresztül áramlik a hengerekben elégetett hatalmas mennyiségű levegő a motorba. Az eltömődött szűrő ellenállásával csökkenti a bejuttatható levegőmennyiséget, ami ahhoz vezet, hogy a fogyasztás nőni fog, míg a teljesítmény csökken.

    Pollenszűrő szerepe:
    Ez ugyan nem befolyásolja a jármű működését, viszont komoly kellemetlenségeket és egészségügyi kockázatot okozhat ennek cseréjének az elmulasztása. Ez a szűrő tartja tisztán a szellőzőrendszer és légkondicionáló csatornáit. Az esetlegesen ezekben megtelepedő baktérium törzsek kiirtása költségeket, míg a rajtuk átáramló levegő légúti megbetegedéseket okozhat.

    Üzemanyagszűrő:
    A motorunkban elégő üzemanyag számos helyes megfordul mire eljut a végső felhasználásig. (Konténer/Tartály, Gépjármű tartálya)
    Ezek közül mindegyik tartalmaz kisebb-nagyobb szennyeződéseket.
    Különösen fontos odafigyelnünk erre akkor, ha diesel autónk van. Ugyanis ezek sokkal érzékenyebbek ezekre a szennyeződésekre. Ezek a szennyeződések akár több százezres kárt is képesek okozni. Az üzemanyagszűrő azért nagyon fontos, mert ezeket nem engedi át befecskendező részbe, illetve kiválassza az üzemanyagban található vizet. Súlyos esetben ha eldugul a szűrő a gépjármű üzemképtelenségét is eredményezheti.

    Összességében az olajcsere elmulasztásából adódó károk költsége többszöröse az olajcsere költségének.

  4. Autóklíma tisztítás:

    Az autóklima tisztítás során egy ózongenerátort helyezük a gépjárműbe ami vegyszer nélkül fertőtlenít, káros anyag nélkül. A tisztítás során nemcsak a légkondíció berendezés tisztítása történik meg hanem az egész autó baktérium, és vírus mentes lesz,valamint a kellemetlen szagok is eltünnek. Az ózon az egyik legerősebb fertőtlenítő. A mikroorganizmusok nem tudnak immunitást felépíteni, nem úgy mint ahogy a hagyományos vegyszerekkel szemben előfordulhat. A fertőtlenítés teljesen vegyszer mentes! Különösen ajánlott vegyszerre érzékenyeknél,alergiásoknál, kisgyermekeseknél és gyengébb inmurendszerű embereknél. A klíma tisztítása során felhasznált ózont a gép a folyamat végén visszaalakítja oxigénné, így a tisztított gépjármű azonnal használatba vehető. A klímaberendezés és utastér tisztítása legalább évente ajánlott elvégeztetni.
    Ózongenerátoros autó fertőtlenítés lépései:
    1-es lépés: az "ózongőz" által a kellemetlen szagok feloldódnak.
    2-es lépés: az oxigén molekulák az elektromos kisülés által szétválnak.
    3-as lépés: az oxigén atomok szagtalanító ózonmolekulává (O3) alakulnak.
    4-es lépés: az ózon oxigént ad le, ami megköti a nem kivánatos szag okozóját.
    5-ös lépés: visszamarad a friss levegő.

  5. Fagyálló ellenőrzésének fontossága:

    A motorban, a bonyolult csatornákban keringő hűtőközeg megfagy, akkor a térfogatát megnövelő, szilárddá váló folyadék egyszerűen szétrepesztheti a motorblokkot, és százezres károkat okozhat. Elméletileg az öntvényeket ellátják úgynevezett fagydugóval, amely ilyen helyzetben működésbe lép − és ezáltal nem megy tönkre a drága fődarab. Ennek ellenére inkább az ellenőrzést tanácsoljuk mindenkinek.Csupán néhány percet vesz igénybe. Legalább mínusz 23-25 fok körülinek kell lennie a mért értéknek. Érdemes tudni, hogy fagyálló folyadék a mért hőmérsékleten még nem fagy jéggé, hanem kásás, leginkább a vizes hóra emlékeztető masszává áll össze, így a motorblokkot nem repeszti szét, viszont nem is szivattyúzható, így a hűtési feladatát nem tudja ellátni, ha így járatjuk a motort, akkor annak túlmelegedése fog komoly károkat okozni. A fagyásponttól függetlenül a hűtőfolyadék cserére szorul, ez általában 2-3 évente esedékes. Ennyi idő alatt ugyanis kémiailag átalakulás a folyadék, és komoly korróziós veszélyt jelent a fém alkatrészekre, bizonyos alumíniumötvözetek különösen érzékenyek az elöregedő hűtőfolyadékra.

    A legcélszerűbb persze, ha ősszel általános átvizsgálásra szervizbe visszük az autót, a fagyállótól kezdve az izzókig mindent kompletten átnézetünk, és amit szükséges, azt cseréltetünk.

  6. Vezérműszíj csere fontossága:

    A vezérműszíjat egy vastag, egyik felén bordázott szíjat kell elképzelni, amelynek anyaga speciális gumi és szövet keveréke, de hogy ne legyen olyan egyszerű a helyzet, sok gyártó láncos vezérlést is alkalmaz szíjhajtás helyett. Ez utóbbival - elviekben - nem kell olyan gyakran foglalkozni, de azért kell. Ha a lánc megnyúlik vagy leugrik, ugyanúgy megtörténhet a baj.

    A vezérműszíj (vagy lánc) feladata, hogy a motor különböző alkatrészei szinkronban mozogjanak, összeköti a vezérműtengelyt és a főtengelyt, de számos görgőt, feszítőt és sok esetben a vízpumpát is megforgatja. Ha valamilyen oknál fogva elszakad, akkor a dugattyúk és a szelepek össze-vissza kezdenek el járni, és gyakorlatilag saját magukat verik szét. Előfordulhat, hogy a felfelé tartó dugattyúkba beleütnek a lenyíló szeleptányérok, amelyek letörve folytatják a rombolást a motortérben.

    A vezérlést rendszeres időközönként cserélni kell, ez a periódus a motor műszaki megoldásaitól függően változhat a pontos csereintervallum mindig megtalálható az autó szervizkönyvében. A korábban felsorolt kockázatok miatt nem érdemes halogatni a cserét, hiszen egy sokkal nagyobb szervizszámlát kockáztatunk egy esetleges vezérműszíj-szakadás miatt. A szíjjal együtt általában az általa hajtott görgőket is ki kell cserélni, sőt sok estben (ez motorfüggő) a vízpumpát is, mert ha ezek „akadnak meg”, akkor ugyanott vagyunk, mintha a szíjunk szakadt volna el.

  7. Az autók légkondicionáló berendezésének karbantartása legalább évente, különösen a nyári szezon előtt ajánlott.

    A tisztítással nem csak a hatékonyságot növelhetjük, illetve csökkenthetjük az energiafelhasználást, hanem a nyár elején gyakori allergiás tüneteket is megelőzhetjük vele.

Nyitvatartás

Hétfő - Péntek: 8:00 - 17:00

Szombat - Vasárnap: zárva

Budapest XI., Karinthy Frigyes út 17/A.

térkép

Tel.: 06 1 209 1659

Mobil: 06 30 991 4063