Sokszor halljuk, hogy mennyire fontos az olajcsere, de azt igazán sose mondják el, hogy miért. Az idő múlásával, ahogy használjuk az autót a motorolaj veszít a viszkozitásából, ami csökkenti a motor mozgó-kopó alkatrészeinek megfelelő kenését. Ez előbb-utóbb drága motor felújításhoz vagy motorcseréhez vezet. Az olajcsere intervallumot általában a gyártó határozza meg, de átlagosan 10.000 km-ként, ajánlott.

Ha az autó már pár százezret futott, akkor jobban szennyezi az olajat, több káros anyag rakódik le az olajkörben. Először szűkíti az olajjáratokat, ezáltal az olaj térfogatáramlása jelentősen csökken. Ez azt eredményezi, hogy fokozatosan egyes helyeken túlmelegedések lesznek, amely gyorsítja a koksz képződést, mely tovább nehezíti az olaj áramlását a rendszerben. Ez ahhoz vezet, hogy összeomlik a rendszer és megáll a motor.

Olajcsere alkalmával cserélnünk kell az olajszűrőt is, ezért sem elég, ha csak rátöltögetünk az olajra. Ha ezt kell tennünk, akkor ott valami probléma van a motorral. A rövid utak, a gyakori megállások, amikor a motorolaj nem tudja elérni a megfelelő üzemi hőmérsékletet és a szélsőséges időjárások mind olyan tényezők, amik gyorsabban „eszik” az olajat. Ha az olajszint nem éri el a minimum szintet, vagy a műszerfalon kigyullad a visszajelző lámpa, fokozott óvatossággal használja az autót, és feltétlenül minél előbb menjen be egy szervizbe, mielőtt az olaj hiánya nagyobb és maradandó problémát okozna.

olajcsere, autószerviz

Szűrő cserénél is nagyot hibázhatunk, mert az olajszűrő külső mérete, formája csak egy jellemzője a terméknek, a legfontosabb tulajdonsága a szűrőpapír műszaki adatai, szűrésküszöbe és nyomásvesztése. Az olcsón megvásárolt szűrő lehet, hogy méreteit tekintve berakható, de a szűrés minősége kérdéses. Továbbá javasolt cserélnünk levegő, pollen, illetve diesel autóknál gyakrabban, benzinesnél ritkábban ajánlott üzemanyagszűrőt is.

Olajszűrő szerepe:

Az olaj egy zárt körben kering, minden egyes körben áthalad az olajszűrőn mielőtt visszajutna a teknőbe. Ha olajcserénél nem cserélünk olajszűrőt, onnantól gyorsabban eldugul, ami akadályozza a keringést. Az olaj ilyenkor megkerülő szelepen keresztül szűretlenül áramlik a motorba. Ez komoly károkat okozhat a motorban és akár alkatrészek megszorulását is előidézheti.

Levegő szűrő szerepe:

Ezen a szűrőn keresztül áramlik a hengerekben elégetett hatalmas mennyiségű levegő a motorba. Az eltömődött szűrő ellenállásával csökkenti a bejuttatható levegőmennyiséget, ami ahhoz vezet, hogy a fogyasztás nőni fog, míg a teljesítmény csökken.

Pollenszűrő szerepe:

Ez ugyan nem befolyásolja a jármű működését, viszont komoly kellemetlenségeket és egészségügyi kockázatot okozhat ennek cseréjének az elmulasztása. Ez a szűrő tartja tisztán a szellőzőrendszer és légkondicionáló csatornáit. Az esetlegesen ezekben megtelepedő baktérium törzsek kiirtása költségeket, míg a rajtuk átáramló levegő légúti megbetegedéseket okozhat.

Üzemanyagszűrő:

A motorunkban elégő üzemanyag számos helyes megfordul, mire eljut a végső felhasználásig. (Konténer/Tartály, Gépjármű tartálya)

Ezek közül mindegyik tartalmaz kisebb-nagyobb szennyeződéseket.

Különösen fontos odafigyelnünk erre akkor, ha diesel autónk van. Ugyanis ezek sokkal érzékenyebbek ezekre a szennyeződésekre. Ezek a szennyeződések akár több százezres kárt is képesek okozni. Az üzemanyagszűrő azért nagyon fontos, mert ezeket nem engedi át befecskendező részbe, illetve kiválassza az üzemanyagban található vizet. Súlyos esetben, ha eldugul a szűrő a gépjármű üzemképtelenségét is eredményezheti.

Összességében az olajcsere elmulasztásából adódó károk költsége többszöröse az olajcsere költségének.