Miért is elkerülhetetlen a féktárcsa csere?
A rövid válasz az, hogy azért, mert elkopik. De azért adunk egy hosszabb választ is, hiszen érdemes tudni az alábbiakban leírtakat, hogy mindenki számára érthető legyen.
A féktárcsa kopó alkatrész. Ez a kopás valójában a fékrendszer működésével van összefüggésben.
Remélhetőleg mindenki számára világos, hogy a fékrendszer funkciója, hogy lassítsa, fékezze, szükség szerint megállásra késztesse a mozgásban lévő járművet.
Ezt a fékrendszer úgy éri el, hogy a mozgási energiát súrlódás által hőenergiává alakítja. Az így keletkezett igen magas hőmérséklet értelemszerűen egy folyamatos és elég jelentős igénybevételt jelent. Mondhatjuk, hogy talán az autó összes alkatrésze közül a fékrendszert terheljük a napi szinten a leginkább.
Ebből következően természetes, hogy a fékbetét illetve féktárcsa csere elkerülhetetlen. Azt azonban tudni kell, hogy nem feltétlenül ugyanakkor van rá szükség.
Általában egy csere esetén nem az egész fékrendszert cseréljük. Azt azonban ki kell emelnünk – ami egyébként már említésre került, de nem lehet elégszer hangsúlyozni – hogy a fékrendszer a gépkocsi egyik legfontosabb berendezése. Ha ez meghibásodik, vezetés közben balesetet okozhatunk, és rosszabb esetben életeket veszélyeztetünk.
Szervízünk kiemelten fontosnak tekinti a fékek rendszeres ellenőrzését, és szükség esetén a rendszer egy-egy elemének cseréjét, ami lehet a fékpofa, a fékdob, a betét, illetve féktárcsa csere.
De mikor indokolt a féktárcsa csere?
Azt már említettük, hogy a folyamatos igénybevétel mellett a fékrendszer legnagyobb ellensége a hőképződés. Ez az egyik oka, hogy a fékbetét illetve féktárcsa csere, hiszen ezt a hőképződést a motorfék segítségével csak minimalizálni lehet – a motorfék alkalmazásával kap a rendszer egy szusszanásnyi lehetőséget a lehűlésre –, de a rendszer működési elvéből adódóan teljesen megszüntetni nem lehetséges.
Arra, hogy vajon meddig jó egy féktárcsa, arra nem lehet egzakt választ adni. Ez ugyanis, mint a fékbetét esetében is, nagyban függ a járművezető vezetési stílusától, a terepviszonyoktól és a használat módjától. Természetes, hogy egy sportos vezetési stílus több fékezéssel jár, és ez alapjaiban is érzékenyebb féket kíván. Ebben az esetben érdemes gyakrabban ellenőriztetni, hogy szükséges-e már a féktárcsa csere.
Ha valaki hegyvidéken lakik, akkor természetes, hogy lejtmenetben, sokkal gyakrabban fog fékezni, mint a sík terepen. Ilyenkor is sokkal gyakoribb a féktárcsa csere.
Az is befolyásoló tényező, hogy mennyire van megpakolva a gépjármű. Folyamatos teherrel megpakolt autó nehezebben gyorsul, de a másik oldalról nehezebb is lefékezni.
Az biztos, hogy fékbetéteket gyakrabban kell cserélni, mint ahányszor a féktárcsa csere esedékes. Arra viszont oda kell figyelni – és ezt szervizünkben mi szem előtt tartjuk – hogy ha csak a fékbetétet cseréljük, akkor is hozzá kell igazítani a tárcsát. Ennek az az oka, hogy ha a két alkatrészünk kopásnak indult, akkor azok formája, súrlódása már eltér a gyáritól.